Kiedy turysta może przełożyć urlop?


Większość turystów, aby móc jechać na wypoczynek, musi wziąć urlop od pracodawcy. Czasem jednak zdarza się sytuacja, iż jako pracownik chcemy urlop już uzgodniony, przełożyć lub przerwać - i co wtedy? Rzeczpospolita odpowiadała na pytanie czytelnika, którzy chciał przerwać urlop z powodu złej pogody.

Na skrócenie lub zmianę wymiaru urlopu wyrazić zgodę musi pracodawca - co ważne podkreślone jest tu, że przyczyna musi być "ważna":

Kodeks Pracy Art. 164.
§ 1. Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami.

Brak nam definicji owych "ważnych przyczyn" w Kodeksie Pracy. Jednak zgodnie z przedstawionym stanem prawnym i orzeczeniami sądów można przyjąć, iż owe ważne przyczyny to zdarzenia mające istotny wpływ na interes osobisty lub rodzinny pracownika. Zatem z dużą dozą pewności można powiedzieć, że urlop można skrócić/odwołać, jeśli pracownik powoła się np. na chorobę bliskiej osoby, problemy osobiste, rodzinne, konieczność sprawowania opieki nad dzieckiem, klęskę żywiołową w regionie, w którym miał spędzać urlop, czy też upadłość biura podróży organizującego wyjazd. Inne mniej ważne przyczyny powodują, iż decyzja zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli pracodawcy.

W przypadku gdyby pracownik wrócił do pracy, a nie było zajęcia dla niego (np. na czas urlopu zawieszono pewne działania lub wynajęto inną zastępstwo), pracownik otrzymuje tzw. postojowe (Art. 81 KP).

źródło : tur-info.pl