Reklamacja do biura podróży - możliwa jeszcze 30 dni po powrocie

Jesienią wejdzie w życie nowelizacja ustawy o usługach turystycznych. Według nowych przepisów turysta będzie mógł wnieść reklamację do biura podróży do 30 dni od zakończenia imprezy. Artykuł 16b ust. 1 ustawy o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. nr 223, poz. 2268 ze zm.) mówi, że jeśli podczas wycieczki klient biura stwierdzi, że przebieg imprezy odbiega od tego co mówiła umowa powinien niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz organizatora turystyki. Niektóre biura turystyczne uważają, że jest to zapis dosłowny i że jeśli klient złoży reklamację już po powrocie do domu to jest ona nieważna.

Nowe prawo jasno już sprecyzuje do kiedy turysta może składać reklamację - 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej. Nowela pozwoli również odróżnić reklamację od zawiadomienia o wadliwym wykonaniu umowy. Takie zawiadomienie musi być zgłoszone w czasie imprezy, bez żadnej zwłoki, aby było ważne.

Jeśli turysta wniesie takie zawiadomienie biuro turystyczne ma czas na usunięcie uchybień. Potem organizator uchylić się od odpowiedzialności za uchybienia.

W reklamacji poza wskazaniem uchybień w sposobie wykonania umowy, należy także określać żądanie klienta (np. obniżenia ceny o określony procent).

Nowelizacja będzie obowiązywać od 17 września br.